image Niet perfect is ook goed genoeg image Jij bent ZO Veelzijdig

Review: Het Bestseller Boek

Als je actief bent op social media dan kon je er natuurlijk niet omheen (of zal dat aan mijn algoritme liggen?): Charlotte Meindersma van Charlotte’s Law had samen met ontwerper/schrijfcoach Hanneke de Wit (Tangram Studio) een nieuw boek geschreven, Het Bestseller Boek. Enthousiast* geworden door alle aanstekelijke berichtjes van Charlotte en het feit dat zowel Stefanie en ik met een nieuw businessboek bezig zijn, hebben we direct het boek besteld. Dat het boek ter introductie extra prettig geprijsd is en we het gewoon op de zaak kunnen afschrijven als vakliteratuur, is gewoon mooi meegenomen.

* Dat is dus wat een slimme marketingstrategie voor je verkoopsucces kan doen en dat is dus ook precies waar dit boek over gaat!

Het is een lekker handzaam (175 pag.) en overzichtelijk vormgegeven boek bomvol praktische tips. De schrijvers pretenderen niet dat ze jou gaan vertellen hoe je een bestseller-boek moet schrijven. Het gaat ze vooral om tips te geven die jou helpen om jouw businessboek in de markt te zetten. Het predicaat ‘bestseller’ wordt veelal gezien als een soort kwaliteitskeurmerk voor veel lezers én schrijvers. Vraag je mensen te omschrijven wat in hun ogen een bestseller is, dan gaan ze toch uit van een boek dat zo goed is, dat er heel veel van verkocht zijn. En met ‘heel veel’ denkt men vaak aan duizenden.

Kwestie van marketing

Charlotte en Hanneke doken in de materie en onderzochten aan de hand van interviews met diverse auteurs en zelfs een uitgever, wat het nu is wat een businessboek een bestseller maakt. Dat het minder te maken heeft met de kwaliteit van de inhoud en de aantallen die echt (dus niet aan uitgever en/of schrijver) zijn verkocht, maar meer met een slimme marketingstrategie en enkele handige hacks is eigenlijk best onthutsend.
Om die nummer 1 positie te behalen bij managementboek.nl (voor businessboeken de belangrijkste lijst) is eigenlijk alles belangrijk, behalve de inhoud! Het ontwerp van de kaft, de titel, de omvang, de prijs, het moment van uitbrengen, het verkoopkanaal…..
De schrijvers benadrukken dat de kwaliteit van de inhoud wel degelijk belangrijk. Om de positie te behouden, voor je reputatie, om je doelen te behalen (die je volgens hen ook wel eerst duidelijk moet hebben voordat je een boek uitgeeft) en voor eventuele volgende boeken.

Wettelijk dingetje

Dat die prettige introductieprijs helemaal niet zo vanzelfsprekend en makkelijk te regelen is, weet ik nu dankzij dit boek en Charlotte’s praktische uitleg op de Wet op de vaste boekenprijs.
Deze wet, die op meerdere plekken in het boek terugkomt, is een niet geheel onbelangrijk onderdeel van de ongrijpbare boekenbusiness. Het is waar het boek eigenlijk ook tegenaan schopt; het mysterie van de bestseller. Zoals in de subtitel van het boek is beschreven “De mythe ontkracht..”. Dit maakt het boek ook enigszins disruptief, wat dan weer heel erg past bij Charlotte (die in haar eigen juridische branche behoorlijk disruptief te werk gaat).

Een lange weg

Het schrijven van een boek is best een dingetje, vooral je eerste (daarna schijnt het makkelijker te gaan, maar dat kan ik zelf nog niet beamen). Als je je alleen maar wilt concentreren op het schrijfproces en samenstellen van het boek, dan kun je het wel vergeten. Het Bestseller boek laat zien dat je de marketingstrategie al begint tijdens het schrijven. Eigenlijk al vanaf het moment dat je het plan hebt opgevat om een boek te schrijven. Schreeuw het van de daken en dat is dan meteen een goede stok achter de deur om er ook daadwerkelijk mee door te gaan. Dat het kant-en-klare boek met mooie kaft dan het eindstation is, is ook een misvatting. Zoals iedere schrijver inmiddels weet: dan begint het pas! Als marketeer en schrijver werd ik bij elke pagina van het boek enthousiaster om verder te gaan met mijn eigen boekplan. Dat toch eigenlijk, dat beken ik eerlijk, al weer onderaan de stapel was terechtgekomen. Misschien komen de dames nog wel terecht in mijn dankwoordje in dat boek 😉

Voor wie

Als je zelf een business boek wilt schrijven mag dit boek niet ontbreken in je boekenkast. Zelfs (of misschien juist) als je al meerdere boeken hebt gepubliceerd. Bij elk nieuw boek dat je wilt uitbrengen loont het om het Bestsellerboek tevoorschijn te halen om je marketingstrategie op te zetten. Want dat geen enkel boek zonder een goede marketingstrategie kan, is wel duidelijk uit dit boek.
Maar de marketingtips zijn zeker ook leerzaam voor elke (startende) ondernemer. Voor de lancering van een nieuw product of dienst.
Voor de meer ervaren marketeers die wellicht voor andere schrijvers aan de slag willen, is het boek interessant om te leren van de beperkingen én mogelijkheden die gelden voor het vermarkten van boeken.
En last-but-not-least kan het boek ook interessant zijn voor wie meer wil weten over de mysteries rond de boekenbranche. Niet dat het een detectiveroman is, maar die inkijkjes in een nogal verouderde branche en Wet vond ik persoonlijk toch best intrigerend.

Kleine opmerking/tip: doordat de beperkingen van de Wet op de Vaste Boekenprijs op meerdere plaatsen in het boek terugkomt, begon het mij op een gegeven moment aardig te duizelen van wat nu wel en niet kan. Wellicht een idee om in de volgende druk (die er vast gaat komen) een handig overzichtje bij te voegen. Of om die als apart product te vermarkten 😉

Ook Het Bestseller Boek lezen? Bestel hem bij managementboek.nl

N.B. Dit artikel bevat affiliate links. Dat maakt niets uit voor jouw aankoopbedrag, maar zorgt dat wij een kleine vergoeding krijgen als je via onze link iets koopt.