image Review: Het Bestseller Boek

Jij bent ZO Veelzijdig

Als ondernemer moet je wel veelzijdig zijn. Je bent directeur, manager, boekhouder, marketeer, productontwikkelaar, strateeg, verkoper, inkoper, secretaresse, planner, schrijver…
Ook al richt je je binnen jouw vakgebied op één specialisme of niche, daarnaast heb je als ondernemer nog allerlei andere taken en nevenfuncties om jouw bedrijf te runnen. Zelfs als je van alles uitbesteedt, blijven er meerdere facetten aan het ondernemerschap zitten. Dat maakt, voor ons in ieder geval, het ondernemerschap natuurlijk ook ZO leuk!

Uitbesteden of zelf doen

Sommige taken neem je met plezier op je en andere besteed je (het liefste) uit. Sommige taken liggen voor de hand, zoals het maken en versturen van facturen. Als niemand dit doet, komt er immers geen geld binnen en kan je bedrijf niet voortbestaan. Maar er zijn vaak ook taken waar we ons nauwelijks bewust van zijn. Als die blijven liggen, kan het spaak lopen met je bedrijf.

TIP: maak een organogram

Voor elke ondernemer is het goed om inzicht te hebben in alle verschillende taken en rollen die er binnen je onderneming zijn. Of je nu zzp-er bent of freelancer, of dat je ook personeel hebt. Om meer inzicht in je bedrijf en de taken te krijgen, is het erg zinvol om een organogram te maken van je bedrijf. Een overzicht van alle taken en ‘functies’, ook al vul je vervolgens je eigen naam in bij al die functies.

HOE?

1. Maak een lijst van alle taken die te maken hebben met jouw bedrijfsvoering. Van het beantwoorden van mailtjes en maken en versturen van offertes en facturen tot het bedenken van een marketingstrategie of nieuwe producten. Probeer de lijst zo volledig mogelijk te maken.
2. Kijk vervolgens welke taken je bij elkaar kunt clusteren en aan wat voor functie/rol je die kunt toewijzen. Doe alsof je een grote organisatie bent: welke afdelingen heb je en welke functies vallen daaronder. Kijk ook per taak wie hier verantwoordelijk is en welke functies onder wiens verantwoordelijkheid vallen. (voorbeelden organogram)

Handig!

Door dit organogram heb je niet alleen goed overzicht van alle taken binnen je bedrijf, maar je kunt ook makkelijker dingen uitbesteden of personeel aannemen. Wil je nog een stap verder gaan, dan kun je van elke functie een functieomschrijving en/of handleiding maken.
Besluit je alles zelf te blijven doen, dan kan het organogram je ook helpen met het inplannen van je werk. ZO weet je op welk moment je welke pet op moet zetten.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.