image Dag van de Ondernemer met burgemeester Anja Schouten image 8 effectieve tijdmanagement methodes en technieken

Ga jij SMART om met je doelen?

Als je vaker bezig bent geweest met het stellen van doelen voor jezelf of je bedrijf, ken je waarschijnlijk ook het SMART-principe. Dat houdt in dat je doelen altijd moeten voldoen aan de 4 eigenschappen van SMART en zorgt ervoor dat het makkelijker wordt om je doelen ook te halen.

De 4 eigenschappen van het SMART principe zijn:

S – omschrijf je doel Specifiek
M – zorg ervoor dat het Meetbaar (bijv. hoe ga je ‘meer bekendheid’ meten)
A – is je doel voor iedereen (medewerkers e.d.) Acceptabel
R – ambitieus zijn is leuk, maar is je doel wel Realistisch
T – op welke datum moet je doel bereikt zijn: Tijdgebonden

Je kunt het SMART principe voor allerlei doelen gebruiken. Of het nu gaat om je persoonlijke ontwikkeling, om bepaalde bedrijfsdoelen, leerdoelen, maar ook voor een klantgesprek of salespitch.

Specifiek

Wat is je doel eigenlijk? Als je bewust bezig bent met doelen stellen voor je bedrijf of het maken van goede voornemens aan het begin van een nieuw jaar, dan weet je het waarschijnlijk wel specifiek te omschrijven. Maar soms zijn er ook doelen waarvan je je minder bewust bent. Als je bijvoorbeeld naar een netwerkbijeenkomst gaat of een koffieafspraak hebt met een ondernemer waarvan je hoopt dat die een opdracht voor je hebt.
Sta eens stil wat je van die afspraak verwacht of van die bijeenkomst. Wat is de reden (= je doel) dat je je hebt opgegeven voor die bijeenkomst of die afspraak hebt gemaakt?
Je hoeft er niet altijd een SMART doel aan te hangen. Je gaat bijvoorbeeld naar die bijeenkomst voor de gezelligheid. Maar als je je bewust bent van jouw reden, ga je ook bewuster te werk en heb je meer kans dat je je doel bereikt.

Meetbaar

Natuurlijk kun je naar een netwerkbijeenkomst gaan voor de gezelligheid. Maar als jouw doel is om meer contacten op te doen, is het handig om dit doel SMART te maken. Voor de tweede eigenschap, de M van Meetbaar, hang je er dus een getal aan en methode hoe je dat kunt meten. Als je jezelf tot doel stelt om minstens 4 nieuwe contacten op te doen, hoe ga je dat dan meten? Vraag je om visitekaartjes of deel je ze zelf uit? Maak je direct een connectie via LinkedIn? Maak je een afspraak voor verder kennismaking op een later tijdstip? Hoe ga je meten dat je je doel hebt behaald?
Ook als het je gaat om bijvoorbeeld meer bekendheid op social media, dan kun je het meetbaar maken aan de hand van het aantal volgers. Of wellicht het bereik van je posts of de interactie erop. Dingen die meetbaar zijn via de statistieken van je kanalen.

Acceptabel

Als je als zelfstandige alleen werkt, sta je wellicht niet zo snel stil bij deze SMART-eigenschap. Maar het gaat er eigenlijk meer om dat het doel wel logisch is. Dat het betrekking hebt op dat waar je mee bezig bent, op het punt waar je op dit moment staat. En als je met anderen samenwerkt of medewerkers hebt, moeten zij het natuurlijk hiermee eens zijn en mee kunnen werken. Als het om een persoonlijk doel gaat, dan heb je vaak ook met andere gezinsleden te maken. Dus zorg ervoor dat iedereen op de hoogte is en op dezelfde pagina staat.

Realistisch

Ben je iemand die nogal streberig en ambitieus is? Die vaak genoeg doelen heeft gesteld die uiteindelijk veel te hoog gegrepen waren? Of ben je juist iemand die aan de veilige kant gaat zitten? Die haar doel zo stelt, dat ze zeker weet dat die te halen is. Maak je doel Realistisch!
Onderzoek wijst uit dat als je je doelen net uit je comfortzone plaatst, je grotere kans maakt om ze te behalen. Als je ze te veilig en makkelijk maakt, ga je ook niet echt je best doen. Je denkt er te makkelijk over en uiteindelijk wordt je doel dan toch niet behaald. Maar als je het veel te hoog maakt, kom je er al snel achter dat je het toch niet gaat halen en stop je hoogstwaarschijnlijk ook met proberen. Zet jouw doel nét hoog genoeg dat het je uitdaagt om flink je best te doen.

Tijdgebonden

Een tijdslimiet aan je doel hangen is natuurlijk onontbeerlijk. Miljonair worden is een leuk streven, maar als je er geen tijdslimiet aan hangt is het niet bepaald een doel waar je dan mee bezig gaat. Zet er een datum bij; binnen 5 jaar, voor mijn 40e verjaardag…
Aan het begin van een nieuw jaar worden veel doelen opgesteld voor het komend jaar. Maar veelal is het praktischer én fijner om te werken met kwartaal- of zelfs maanddoelen. Of deel je jaardoel op in kleinere stappen. Wil je een bepaalde jaaromzet behalen, deel het dan op in kwartaaldoelen. En wees ook hierin weer realistisch, want niet elk kwartaal geeft dezelfde omzetcijfers. (bijv. rustige zomerperiode of pieken rond kerst).
Het werken met kortere periodes voor je doelen, geeft je ook elke keer week een motivatie-boost als je een doel hebt behaald en helpt je bij je volgende doel. Het opdelen van een groter doel maakt het vaak minder abstract en kan er voor zorgen dat je tussendoor makkelijker kunt bijsturen.

EXTRA TIPS

Plannen

Heb je je doelen SMART gemaakt, dan kun je ze uiteindelijk ook praktisch maken door ze te verdelen in stappen en die in te plannen in je agenda.
Bijvoorbeeld: heb je jezelf een omzetdoel gesteld – plan dan eens per week/2 weken een vast moment in je agenda, om aan de slag te gaan met je financiën en bij te houden waar je staat. Of als je in het eerste kwartaal de zolder opgeruimd wilt hebben, dan kun je ook vaste momenten inplannen of de ruimte opdelen in categorieën of kleinere ‘gebiedjes’. Deze week de kerstspullen, volgende week de campingspullen enzovoort. Dat kunnen dan weer sub-doelen worden die je vervolgens weer SMART kunt maken. 😉

Visualiseren

Wat heel goed werkt, is om je doel en de weg erheen visueel te maken. Dat kan op verschillende manieren.
Houd je van mediteren, dan kun je het bereikte doel tijdens je meditatie visualiseren. Gebruik deze visualisatie-meditatie regelmatig tijdens de periode dat je met je doel bezig bent.
Ben je cijfermatig ingesteld, dan kun je aan de slag met grafieken en statistieken. Ga los in excell of print kleurrijke diagrammen. Soms helpt het om jouw cijfer-doel groots op de wand te hangen/schrijven. Op een plek waar regelmatig je oog op valt en je zo motiveert om ermee aan de slag te gaan.
Werken beloningen goed bij jou, koppel dan een beloning aan je doel. Een nieuwe auto, een paar luxe schoenen, die mooie vakantie of een shop- of lunchdate met een vriendin… zoek er een plaatje bij en hang dat op een opvallende plek.
Hoe wil je jezelf voelen als je dat doel bereikt hebt? Zoek daar een plaatje bij! Maak er een tekening van.

Onze nieuwe ZOeen jaar-uitdaging (januari 2022) is een goede manier om je te helpen met je doelen. Door jezelf voor te stellen op een moment in de toekomst dat je je doel al hebt behaald, helpt het je te visualiseren en te motiveren. Doe jij ook mee?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.