image Kijk er eerst in, voordat je out-of-the-box gaat image Onderneem als een Flamingo

Straal jij succes uit?

succesHoe de eerste indruk je mate van succes beïnvloedt

Of je het nu wilt of niet, iedereen heeft een imago. Bewust of onbewust, oordelen we over iemands professionaliteit, karakter en deskundigheid op basis van eerste indrukken. Eerlijk? Misschien niet, maar het werkt zo. Net zoals jij kennissen, collega’s, klanten en zelfs de bakker op de hoek tijdens een eerste ontmoeting op een quick scan trakteert, doen anderen dat bij jou ook.

Je verschijning heeft een sterke invloed op iemands perceptie van je financieel succes, betrouwbaarheid, intelligentie, autoriteit en geschiktheid voor een opdracht of baan. Beeld is een geestelijke conceptie van een persoon. Met andere woorden, het beeld dat we zien staaft de overtuiging die we over iemand hebben. Onze indruk is gebaseerd op hoe mensen kijken, praten en gedragen. Maar ook hoe ze er uitzien; wat ze dragen, schone nagels, gepoetste schoenen…

Om het iets concreter te maken. In de jaren 90 maakte Henny Huisman veel furore met zijn (mini)playbackshow. Als een echte kindervriend, een rechtschapen katholieke man paste hij geweldig in die rol. Tot hij in de volwassen Soundmix variant iets te veel liet meeslepen door zijn mannelijke opwinding toen er een vrouwelijke look-a-like in een nietsverhullende pakje verscheen. Het bleek dus dat ook deze keurig ogende goedzak niet vlekkeloos was. Uiteraard menselijk, maar het klopte totaal niet met het imago wat hij had. Sterker nog, het deed afbreuk aan dit keurige imago en het deed zijn betrouwbaarheid geen goed. Een gevalletje beschadigd imago. Hij heeft zich vervolgens nog vele malen in het openbaar moeten verantwoorden voor deze ongemakkelijke en niet Henny Huisman-achtige vertoning.

Wat betekent zo’n imago nu in de praktijk? Het betekent zeker niet dat je er elke dag van de dag mee bezig hoeft te zijn. Juist niet. Het kan je veel kopzorgen besparen, omdat je eigenlijk je zelfkennis en bewustzijn naar buiten vertaalt door jezelf een persoonlijke stijl toe te kennen. Dit verhoogt je zelfvertrouwen en zelfverzekerdheid. Je weet tenslotte waar je voor staat, wat bij je past en wat je staat.

Stel, je hebt creativiteit heel hoog in het vaandel staan, je hebt ook een creatief beroep, dan is het ‘logisch’ dat dit aan de buitenkant ook te zien is in bijvoorbeeld een bijzondere kledingstijl, accessoires of haarstijl. Een creatieveling met een nagenoeg onopvallende, saaie, grijze buitenkant klopt niet.

Het kan zomaar zijn dat de indruk die je achterlaat eigenlijk al heel goed klopt met het beeld dat je wilt achterlaten bij anderen. De enige manier om daar achter te komen is het te vragen. Wat is het beeld dat je oproept , welke impact heb je, wat is jouw eerste indruk? Je moet je wel enigszins kwetsbaar durven opstellen , want misschien wordt er iets gezegd wat je helemaal niet prettig vindt. Maar vergeet niet, zolang je het niet weet kun je het ook niet zelf beïnvloeden

Vraag: Weet jij hoe je overkomt op anderen?

ZO Inspirerend

Wil je meer weten over imago en hoe het voor of tegen je kan werken, kom dan naar onze ZO Inspirerend avond op woensdag 29 oktober van 19.30 tot 22.00 uur in de TelefoonCentrale in Alkmaar.

Elke inspiratieavond van Zij Onderneemt heeft een thema en een inspirerend programma vol leuke opdrachten, handige tips, interessante discussies, soms een bijzondere spreker en altijd volop gezelligheid.

Deze avond in oktober staat in het teken van imago, uitstraling en eerste indrukken.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.