image Leren rolschaatsen image Mutsen, dozen en tuthola’s

Vernieuwen of verdwalen?

“Nu wil een klant dat ik zijn Facebook ga bijhouden, maar ik heb niet zoveel kaas gegeten van Facebook.”
Ik ben in gesprek met een zzp’er, ze is communicatieadviseur. Ik kijk haar verbaasd aan.
Haar werk is communiceren, de communicatie voor een ander bedrijf verzorgen. Het is 2017. Dit lijkt mij een typisch gevalletje van “ik heb de boot gemist.”

Als je al wat langer onderneemt, kom je erachter dat het noodzakelijk is om met de tijd en trends mee te gaan. Wacht, met de tijd meegaan is niet genoeg, je moet de tijd vooruit zijn. En dat valt in dit digitale tijdperk, waar de technologische ontwikkelingen zo’n beetje sneller dan het licht gaan, niet mee. Ik denk aan het voorbeeld van de aanhangwagen.
Wij hebben eens veel geld betaald voor een 5-jarige advertentie op een aanhangwagen. Dat is nog geen 5 jaar geleden, het klonk destijds als een prima plan, maar inmiddels klinkt het als een idee uit de jaren 90.

Was het voorheen genoeg te vernieuwen door je logo en je prijzen aan te passen, tegenwoordig wordt van je verwacht dat je Facebook up-to date is, met meerdere malen per week inspirerende foto’s en inspirerende teksten, evenals je Instagram en dan moet je ook nog wekelijks een nieuwsbrief en een blog schrijven, terwijl schrijven nou niet bepaald je hobby is. En laten we snapchat niet vergeten. De app die bewust zo is ontwikkeld dat mensen boven de 35 hier net te traag voor zijn. Serieus!
Voor je productiviteit is het ook al niet gunstig. Wil je zelf wat op Facebook plaatsen, ben je minimaal 30 minuten verder, omdat je eerst eens even gaat scrollen om de laatste nieuwtjes te lezen. Vervolgens verdwaal je daarna op Pinterest en ben je zo 2 uur verder, terwijl je bedrijf stilstaat.

Vernieuwen anno 2017 vergt een andere insteek dan dat je wellicht gewend bent. Ik merk dat het allerbelangrijkste blijft dat je werkt vanuit je eigen kracht en de vooral dingen doet waar je wel goed in bent. Dat het persoonlijke contact belangrijker wordt met de klant.
Maar ook dat je moet waken voor je productiviteit. Dat je je telefoon soms uit moet zetten. En dat je tijd moet investeren om bij te blijven. Niet om het allemaal zelf te moeten kunnen, maar om te weten wat er speelt en op deze manier je concurrentie voor te blijven. Bewust te zijn dat je een bedrijf hebt en geen hobby en dat vernieuwen en bijblijven van wezenlijk belang is om je geld te blijven verdienen.

Misschien is het verstandig is om een budget te reserveren om dingen uit handen te geven die wel moeten gebeuren, maar liever niet door jou. Het kost je uiteindelijk minder dan bijvoorbeeld een advertentie op een aanhangwagen en nog belangrijker: het levert je meer op!

Of het nou 1988 is of 2017, investeren is en blijft het sleutelwoord van ondernemen. Alleen de zaken waarin we investeren veranderen. We investeren meer in tijd en kennis en minder in fysieke zaken.
Ik merk dat je vooral moet blijven doen wat energie geeft en waar je goed in bent, want dat is uiteindelijk de kern van je bedrijf!

2 comments
  • Lenie
    REPLY

    Helemaal mee eens Marieke. In deze tijd met Uranus door het teken Ram en Jupiter die aan de overkant staat in Weegschaal, kun je niet anders dan dat. Het lijkt bijna op moeten, maar laat ik het er op houden dat het lot je daar als vanzelf op zet. Wat heb je geleerd van het verleden speelt ook een duidelijke rol, want Pluto doet ook mee in het proces. Die wroet en brengt alles naar boven wat nog in je schaduwkant zit. van binnen naar buiten is het thema, dus ……. begin bij jezelf en handel

    Zie je snel weer, Lenie

  • Manon
    REPLY

    Wat je aandacht geeft, groeit! Ik merk het ook dat als je zaken uitbesteedt die je te veel energie kosten, je zoveel meer ruimte ‘krijgt’ en nog meer energie om te doen waar je goed in bent. Alsof de rem eraf gaat. Manon

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.