image Visie en Visualisatie image Blijf niet met de keien zitten

Waarom? Daarom!

“Zeg, waarom ben jij eigenlijk gaan ondernemen?” Interessante vraag! En veel meer inspirerend dan de veel vaker gehoorde vraag “En, wat doe jij?” De standaard openingsvraag van elk nieuw netwerkgesprek.

Want tja, wat doe ik eigenlijk?

Die standaard-vraag over WAT ik doe, bracht bij mij meestal één van twee reacties teweeg. Vaak begon ik enthousiast alles op te noemen wat ik doe en onderneem (en dat is heul veel). Totdat er een schaapachtige uitdrukking verschijnt op het gezicht van mijn gesprekspartner en de nieuwsgierigheid heeft plaatsgemaakt voor verwarring (of erger: vluchtgedrag). De tweede reactie is om, uit gemak, een algemene, korte, maar lang niet lading-dekkende term te noemen (iets van ‘marketing-adviseur’). Ook na dat antwoord is er slechts een enkeling die doorvraagt en wil weten hoe ik dat dan doe of wie mijn klanten zijn. Maar meestal volgt er een korte stilte waarin ik dan dezelfde vraag hoor terug te kaatsen “En jij?”.

“Maar waarom vraag je dat?”

Een vraag beantwoorden met een wedervraag levert meestal interessantere gesprekken op. Wat een standaard, plichtmatige gespreksopening moest zijn, wordt opeens iets waar de vraagsteller over moet nadenken. Een andere reactie volgt: geïntrigeerd, misschien geïrriteerd, maar op z’n minst verrast. De opening van een échte, interessante conversatie of zelfs discussie. Of anders het einde van een potentieel ongemakkelijk en plichtmatig gesprek. Zonde van de energie.

Vraag niet WAT, maar WAAROM

Met ‘Waarom’ ga je echt het gesprek aan. Toon je oprechte interesse en kom je samen tot interessante, inspirerende inzichten. Want ‘Waarom’ leidt altijd tot verdere vragen, tot verdieping, tot een dialoog.

Waarom? Daarom!
‘Waarom’ is open en uitnodigend. Natuurlijk niet in de versie van “Waarom doe je dat in vredesnaam zo?!” met een duidelijke ondertoon. En ook niet de zoveelste ‘Waarom’ van een kleuter aan een gestresste ouder. “Daarom!”

Begin een netwerkgesprek eens met een glimlach en een ‘Waarom’:

  • “Waarom ben jij bij deze bijeenkomst?”
  • “Waarom ben jij lid geworden?”
  • “Waarom ben jij gaan ondernemen?”
  • “Waarom heb je voor dit logo/die bedrijfsnaam gekozen?” (als er direct een visitekaartje onder je neus wordt geduwd)
  • “Waarom zie jij er al zo fris uit op dit vroege tijdstip?”(netwerkontbijt 😉

Als dan uiteindelijk toch de vraag komt “wat doe jij?”, dan weet je in ieder geval dat er bij de vrager oprechte interesse is naar het antwoord. En jij weet genoeg om jouw antwoord te richten op de vragers interessegebieden en zo die netwerk-klik te maken.

Maar euh, WAAROM lees jij eigenlijk dit artikel?

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.