image 8 effectieve tijdmanagement methodes en technieken image Creatieve techniek: Mindmapping

Jij bent ZO creatief

“Oh, ik ben helemáál niet creatief” hoor ik haar zeggen, als het woord creativiteit valt tijdens ons gesprek. Ze is niet de enige die dit uitroept, als ik vertel over mijn missie om ondernemers te creactiveren*. Zij denkt bij creativiteit aan artistieke activiteiten als tekenen, schilderen of knutselen en bij creatieve ondernemers aan vormgevers en designers. Dat creativiteit veel meer omvat en vooral een manier van denken is, realiseert ze als ik enkele voorbeelden uit haar eigen werk aandraag waaruit haar creativiteit blijkt.

Dat creativiteit één van de belangrijkste competenties is in deze tijd, wordt al geruime tijd geroepen. Tijdens de afgelopen corona-crisis werd pijnlijk duidelijk hoe belangrijk. Ondernemers werden gedwongen creatief te denken en oplossingen te creëren voor hun weggevallen omzet. Creativiteit hebben we nodig om met uitdagingen en veranderingen om te gaan. Het helpt ons om oplossingen en kansen te zien. Hoe creatiever je kunt denken, hoe meer oplossingen en kansen je kunt creëren.

En creativiteit is te leren!

Creativiteit is geen aangeboren of genetische eigenschap. Natuurlijk zijn er mensen bij wie het makkelijker lijkt te gaan, maar dat is veelal te wijten aan de manier waarop hun creativiteit in hun jeugd is aangemoedigd en ontwikkeld. Maar iedereen kan creatief denken leren**.
Er zijn veel verschillende technieken en methodieken die je kunt leren om creatiever te denken. Maar daarnaast gaat het vooral om het aanleren van een instelling, een levensstijl en het afleren van ‘voorgeprogrammeerde’ denkwijzen. Geen aannames doen, maar altijd (af)vragen waarom. Niet oordelen, maar verwonderen.

Creativiteit is geen trucje of techniek die je even tevoorschijn haalt voor een vergadering en dan verwacht dat iedereen opeens nieuwe oplossingen en ideeën te berde brengt. Wil je meer creativiteit van je medewerkers, dan dien je dat in het gehele bedrijf en op elk moment te stimuleren. Wil je zelf creatiever denken, verwacht dan niet meteen dat het aanleren van één techniek je helpt om naar believen nieuwe ideeën te genereren.

Creativiteit is anders denken. Jezelf uitdagen en altijd afvragen waarom.
Zoek je de oplossing van een probleem door creativiteit te denken? Ga dan niet direct aan de slag met creatieve denktechnieken, maar vraag jezelf eerst af: Waarom is dat een probleem?

Creativiteit is een mindset:

• Verwonder je
• Probeer & Leer
• Durf te Falen
• Oordeel niet
• Bekijk het van een andere kant
• Laat Los

Verwonder je

Kijk naar alles als een kind, alsof je het voor de eerste keer ziet. Vraag jezelf af waarom het zo eruit ziet, waarom het zo functioneert, waarom het zo doet.

Probeer & Leer

Probeer nieuwe dingen. Probeer nieuwe ideeën direct uit. Kijk wat goed gaat en wat minder en leer hiervan. Pas aan en probeer opnieuw.
Probeer nieuwe ervaringen, nieuwe situaties of locaties. Leer wat dit met jou doet en met anderen.

Durf te Falen

Mislukkingen bestaan niet. Het zijn slechts ervaringen waarvan je leert.

Oordeel niet

Niet over jezelf, niet over anderen. Verwonder jezelf en vraag je slechts af waarom. Wellicht zit er nog iets in wat je kunt leren.

Andere invalshoeken

Bekijk het van een andere kant. Zoek nieuwe invalshoeken op. Vraag anderen hoe zij het zien. Bekijk een probleem vanuit diverse rollen. Probeer de Hoeden van Bono (creativiteits techniek).

Laat los

Laat vooroordelen los, laat aannames los, laat overtuigingen los, laat oude ideeën los, laat gewoontes los. Laat het idee los dat je alles al weet. Laat los wat anderen ervan vinden. Laat reserves en beperkingen los.

En jij? Hoe uit jij je creativiteit?

 

door Natasha Ioppi

* Creactiveren is natuurlijk geen bestaand woord. Het is een (zelfbedachte) samenvoeging van creatief en activeren. Ik gebruik het om mijn werkwijze te typeren waarbij ik anderen aanzet tot creatiever denken en doen. Ik noem mijzelf ook de Creactivator. Misschien moet ik er nog een superhelden-outfit bij verzinnen? 😉

** Wil jij ook leren om creatiever te zijn en meer uit je business te halen door creatief te denken? Misschien is de ZO MasterClass Jij bent ZO Creatief iets voor jou?

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.