image Jij bent ZO creatief image Ben jij Ondernemer, Manager of Werker?

Creatieve techniek: Mindmapping

Een goede manier om je creativiteit op gang te brengen tijdens of voor een brainstorm is door vrij te associëren. Bepaal het thema, probleem of vraagstuk en noteer alles wat er in je opkomt. De ene associatie kan weer een nieuwe opleveren, dus ga vooral helemaal los. Soms kan een thema ook verschillende interpretaties opleveren. Dus vraag ook anderen wat er in hun hoofd opkomt als jij het thema noemt. ZO kom je steeds op andere, nieuwe ideeën.

Een techniek die daarbij kan helpen is Mindmapping.

Een mindmap is een diagram waarbij begrippen, teksten, relaties als takken aan een boom worden gerangschikt rondom een centraal thema of onderwerp. Mindmapping is in de jaren 60 ontwikkeld door psycholoog en auteur Tony Buzan*, die het vooral had ontwikkeld als manier om notities te maken van te leren stof. Op veel scholen wordt het hiervoor gebruikt, maar ook als creatieve techniek is het een fijne methode.

Je kunt een mindmap ook elektronisch maken, op je computer, maar mijn (en vele anderen) voorkeur gaat toch uit naar de traditionele wijze met papier en gekleurde pennen. Mijn ervaring is dat je door deze manier je creativiteit veel beter op gang brengt.

HOE WERKT HET?

  • Neem een groot vel (liefst A3) blanco papier en leg die in de breedte (liggend) voor je
  • Schrijf in het midden van het vel het centrale thema of onderwerp waarvoor je nieuwe ideeën wilt ontwikkelen (bijv. een expertisegebied waar je graag regelmatig over wilt schrijven/posten*)
  • Teken er een mooi kader omheen en illustreer eventueel met simpele tekeningetjes of doodles
  • Teken vanuit dit centrale kader in verschillende kleuren vertakkingen, als een spinnenweb
  • Schrijf op elke tak (of aan het einde in een kleiner kadertje) een andere associatie die bij je naar boven komt – illustreer deze eventueel ook met kleine tekeningetjes
  • Maak extra taken indien nodig
  • Kies één van de takken en lees wat je er hebt geschreven. Maak hierop nieuwe associaties en schrijf die bij nieuwe vertakkingen aan de hoofdtak
  • Ga zo door met de andere hoofdtakken
  • Herhaal per subtak, totdat je niets meer kunt verzinnen
  • Kijk er op een later tijdstip nog eens naar en je zult zien dat er weer nieuwe associaties bij je naar boven komen!

Mindmappen is een goede methode om veel content te verzinnen voor je social media kanalen, blogs/podcasts of nieuwsbrieven. Door bijvoorbeeld jouw pijlers te gebruiken als centraal thema. Jouw pijlers zijn de thema’s, onderwerpen of expertisegebieden waar jij graag over bekend wilt staan, of die je belangrijk vindt of waar je graag voor gevraagd wilt worden. Of je gebruikt thema’s die gerelateerd zijn aan jouw vakgebied. Of je zakelijke kernwaarden.

Op de foto zie je een voorbeeld van een mindmap die ik heb gemaakt voor een eerdere Creactivatie Challenge over het onderwerp water. Probeer deze techniek eens uit door mee te doen aan de Creactivatie Challenge die ik vanaf 2 mei op Instagram start.

Tijdens onze Masterclass Jij bent ZO Creatief op 19 mei leer je hoe je deze en andere creatieve (denk)technieken inzet om meer business uit je bedrijf te halen.

 

door Natasha Ioppi

 

* Meer weten over Mindmapping door Tony Buzan? Klik op zijn naam hierboven voor zijn uitleg op Youtube. In onze ZO Bibliotheek hebben wij ook zijn boek en andere boeken over mindmapping beschikbaar (alleen voor ZOéén leden te leen).

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.