image Creatieve techniek: Mindmapping image Publiek Geheim

Ben jij Ondernemer, Manager of Werker?

Misschien denk je meteen “rare vraag, natuurlijk ben ik ondernemer”. Maar als jij, net als vele ondernemers tegenwoordig, als eenmanszaak geregistreerd staat, dan weet je dat het antwoord toch wat genuanceerder is. Eigenlijk ben je het alledrie!
Als werker zorg je ervoor dat het product of de dienst geleverd wordt aan de klant, waar je je omzet aan te danken hebt. Als manager zorg je ervoor dat alle processen binnen je bedrijf goed lopen. Dat alles wordt gedaan wat er gedaan moet worden. En als ondernemer kijk je steeds vooruit, ben je bezig met plannen en strategie om ervoor te zorgen dat het bedrijf doorgaat.

DE KUNST IS OM DEZE DRIE ROLLEN IN BALANS TE HOUDEN!

Er bestaan in elk bedrijf, groot of klein, meerdere rollen en als jij de enige bent die in jouw bedrijf werkt, vervul je dus al die rollen. De rollen van ondernemer, manager en werker dient elke ondernemer in zich te hebben. Belangrijk daarbij is om die rollen/eigenschappen in jezelf te herkennen, te weten of je een rol meer moet ontwikkelen en wanneer je die rol moet inzetten.

De werker

De werker is helemaal gericht op het product. Zij is trots op haar werk en gepassioneerd om het zo goed mogelijk te doen. Ze vindt het maar vervelend dat de manager van alles rondom haar werk wil organiseren en te structureren. Een mooi product kan in haar ogen niet worden teruggebracht naar een schema. Kwaliteit heeft tijd en aandacht nodig.

Is je agenda volgeboekt met klant-afspraken en werkzaamheden voor je klanten? Wil je geen ‘nee’ verkopen aan je klanten? Ga je vaak te lang door met je werk? Kom je er vaak achter dat je bent vergeten afspraken te maken met klanten over deadlines, grenzen van je werk, verantwoordelijkheden van jou en je klant? Dan voert jouw rol als ‘werker’ duidelijk de overhand.

De manager

De manager is dol op regelen en organiseren. Ze is continu bezig met planning en structuur en altijd op zoek naar nieuwe tools om de processen in het bedrijf in betere banen te leiden. De manager krijgt vaak de overhand als de klanten nog niet helemaal binnenkomen. Wachtend op de klanten stort ze zich in de organisatie van allerlei randzaken. Teksten op de website aanpassen, nog een online training opzetten, andere planningstools uitproberen… regelen en organiseren.

Vind je het heerlijk om alles te regelen binnen je bedrijf? Ben je vooral bezig om allerlei systemen binnen je bedrijf op te zetten? Om te zorgen dat je funnel optimaal in elkaar zit, of je online training? Ben je meer bezig met planningen, lijstjes en tools dan met het eigenlijke werk? Dan ben je duidelijk meer een manager.

De ondernemer

De ondernemer is altijd bezig met nieuwe plannen. Ze verzint elke keer wat nieuws en ziet grootse plannen in de toekomst. De dagelijkse gang van zaken laat ze graag naast zich liggen als ze weer nieuwe ideeën krijgt en ze kijkt steeds om zich heen voor nieuwe inspiratie.

Vind je het heerlijk om nieuwe plannen te maken? Om een strategie uit te zetten en je doelen te bepalen? Laat je je graag inspireren door succesverhalen van andere ondernemers? Maar vind je het eigenlijk vervelend om het praktische werk te doen? Pas je eigenlijk al weer snel je producten of strategie aan, als je weer nieuwe ideeën en plannen hebt? Zonder het de tijd te geven om tot ontwikkeling te komen? Dan ben je wellicht wat té ondernemer.

Balans

De ondernemer, de manager en de werker zijn belangrijke eigenschappen die elke ondernemer nodig heeft. De kunst is dus om die in balans te houden. Leer deze eigenschappen in jezelf te herkennen, zodat je weet wanneer iets teveel de overhand krijgt en wanneer je iets meer naar voren moet halen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.