image Wat voeg jij toe? image Een ondernemingsplan, moet dat nou?

Werk je AAN of IN je bedrijf

Als ondernemer moet je van vele markten thuis zijn. Als je eerlijk bent, wil je natuurlijk het liefst bezig zijn met je ‘ding’; dat waar je goed in bent, waarmee je problemen van anderen oplost op jouw eigen manier. En als je echt met je ‘ding’ bezig bent, dan word je daar -als het goed is- goed voor betaald. En naast IN je bedrijf werken, werk je ook regelmatig AAN je bedrijf. Aan je bedrijf werken betekent dat de randvoorwaarden kloppen: zoals je administratie, marketing en communicatie en je plannen voor de langere termijn.

Voor veel ondernemers is het moeilijk de optimale combinatie te vinden
van IN je bedrijf werken en AAN je bedrijf werken
.

Teveel IN je bedrijf aan de slag.
Als je veel IN je bedrijf werkt is dat natuurlijk fijn: je hebt klanten, inkomsten en kunt ‘je ding doen’. Toch loop je een aantal risico’s:

  • je maakt  geen tijd meer voor jezelf en werkt maar door. Dit gaat op den duur ten koste van je energie en gezondheid
  • je werkt alleen op korte termijn. Je doet je werkt maar ontwikkelt geen nieuwe producten of diensten
  • je besteed te weinig aan je eigen ontwikkeling; je volgt bijvoorbeeld zelf geen cursussen meer om verder te groeien als expert
  • je besteed misschien te weinig tijd aan je administratie, netwerken en bijvoorbeeld social media waardoor je achter gaat lopen. Je krijgt dan bijvoorbeeld minder snel betaald omdat je verzuimt erachter aan te gaan. Of je bent online en offline niet zichtbaar waardoor er voor  de lange termijn te weinig klanten bijkomen.

Wat kun je doen als je teveel IN je bedrijf werkt?

Delegeren.
Delegeer wat je kunt delegeren, zoals administratie en je social media. Zo kun je je blijven richten op ondernemen.

Plannen.
Plan bewust tijd in om AAN je bedrijf te werken. Als je iedere week een paar uur tijd vrij maakt om aan plannen voor de langere termijn te werken, dan pluk je daar de vruchten van. Om echt creatieve ideeën te krijgen is het vaak nodig om echt even helemaal los te zijn van je bedrijf. Met rust en ruimte komen nieuwe ideeën – die je vervolgens natuurlijk wel weer uit zult moet werken om ze gerealiseerd te krijgen.

Prijzen verhogen.
Een beetje gewaagd maar toch: verhoog je prijzen. Je moet het durven, maar als je jouw prijzen verhoogd dan zul je wellicht klanten verliezen, of niet. Met het geld dat je extra verdient kun je misschien  taken uitbesteden. Maar als je met een prijsverhoging minder werkt en hetzelfde verdient creëer je tijd om nieuwe producten te ontwikkelen

Teveel AAN je bedrijf werken
Als je teveel ‘aan je bedrijf werkt’ dan ben je vooral bezig met de randvoorwaarden. Je bent veel bezig met je logo, je website, je dienstenaanbod, je administratie, folders enzovoort. Je denkt misschien: “Als dat allemaal klaar is en helemaal perfect, dan treed ik naar buiten met mijn bedrijf.”
Of je wacht op klanten en durft daarna pas je bedrijf echt op de kaart te zetten. Misschien is het bescheidenheid, onzekerheid of onwetendheid, maar wachten tot het juiste moment om je bedrijf te ‘lanceren’ of wachten tot klanten vanzelf komen werkt niet.

Wat kun je doen als je teveel AAN je bedrijf werkt?

Begin!
Begin te vertellen wat je doet en voor wie. En vooral hoe je dat doet. Welk probleem los je voor wie op?
Durf fouten te maken.
Trial and error maakt dat je dingen die niet lopen kunt bijschaven of er mee stopt. Wat werkt hou je. Als je over een nieuwe dienst twijfelt, vraag dan een bekende om een ‘proefopdracht’. Voor een laag tarief of in ruil voor een referentie. Referenties zijn nu eenmaal de beste reclame.
Je site hoeft niet perfect.
Al begin je maar met een eenvoudige website als een ‘online folder’. Mensen willen graag zien wat je doet en dat je ook online bent. Uitbreiden kan later. Een goede facebookpagina en een uitgebreid linkedinprofiel helpen ook. En meestal komen de (eerste) klanten uit persoonlijk contact in je directe omgeving.
Zoek uit
Zoek uit waar je aarzeling vandaan komt; is het onzekerheid (ben ik wel goed genoeg?) of onwetendheid (ja, je mag overal roepen waar je goed in bent) en pak het aan. Praat er met anderen over of neem een professionele coach in de arm. Bij voorkeur een ervaren ondernemer. Niemand kan je beter vertellen over de fouten die we allemaal maken, maar ook over de successen die de reis vooral de moeite waard maken.

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.