image Wie leest, die blijft bij image Ondernemen met impact – geld verdienen mag!

Waarom een Facebook bedrijfspagina?

Social media, zoals Facebook, zijn onmisbaar voor ondernemers. Maar het is niet altijd makkelijk er mee om te gaan. Dus geven we je hier af en toe wat tips. TIP 1: maak voor je bedrijf op Facebook een bedrijfspagina.

Facebook maakt een onderscheid tussen persoonlijke profielen en bedrijfspagina’s. Volgens de regels van Facebook moet je als bedrijf een bedrijfspagina aanmaken. Toch kom ik nog vaak tegen dat ondernemers een persoonlijk profiel gebruiken voor hun bedrijf. Naast het feit dat Facebook jouw profiel kunt verwijderen als het te bedrijfsmatig wordt gebruikt én je op een persoonlijk profiel een limiet hebt van 5000 vrienden, is het niet echt handig.

Ik geef je hier 5 redenen waarom je voor jouw bedrijf een bedrijfspagina moet aanmaken.

  1. Geen vrienden maar volgers
    Met je persoonlijk profiel heb je vrienden. Je stuurt of ontvangt vriendenverzoekjes en zo bouw je een vriendenkring op. Een bedrijfspagina hoef je geen vriendschapsverzoek te sturen maar kun je gewoon ‘liken’. Lekker laagdrempelig dus en onbekenden zijn dan veel sneller geneigd om jouw pagina te liken/volgen, dan een verzoek in te dienen. Ook als je zelf mensen benaderd met het verzoek jouw pagina te liken, zullen ze dat makkelijker doen dan jouw vriendschapsverzoek accepteren.
  2. Reviews
    Mensen kunnen op een bedrijfspagina een review achterlaten. Dat kan niet op een persoonlijk profiel. Reviews zijn altijd handig en doen het ook goed in Google!
  3. Evenementen
    Met een bedrijfspagina kun je evenementen aanmaken. Niet ieder bedrijf maakt hier gebruik van, maar is zeker een groot voordeel. Als je geen fysieke evenementen (workshops, bijeenkomsten e.d.) organiseert kun je het ook inzetten voor bijv. een (jubileum)actie met beperkte duur of een online event.
  4. Inchecken
    Als je een fysiek bedrijfsadres hebt (bijv. praktijk, winkel, kantoor) dan kunnen jouw klanten inchecken op jouw bedrijfspagina. Ze kunnen dan bij een statusupdate op hun profiel aangeven waar ze zich bevinden. Bijv. “bij Massagepraktijk Linda – Heerlijk momentje voor mijzelf”
  5. Beheren
    Een bedrijfspagina is gekoppeld aan jouw persoonlijke profiel (dus je moet wel een persoonlijk profiel hebben om een bedrijfspagina aan te maken, maar je kunt dat profiel eventueel gesloten houden). Je beheert dan vanuit jouw profiel de pagina én je kunt eventueel ook andere mensen aan de pagina koppelen in verschillende rollen. Zo kun je eventueel medewerkers posts laten plaatsen (of een marketingbureau of VA). Je kunt vanuit jouw persoonlijke profiel ook meerdere pagina’s beheren. Handig als je meerdere bedrijven hebt of een speciale bedrijfspagina wilt koppelen aan een specifieke dienst of product.

Dit zijn eigenlijk wel de 5 belangrijkste reden. Maar er zijn nog veel meer voordelen die een bedrijfspagina biedt over een persoonlijk profiel. Zoals het plaatsen van bedrijfsinformatie, een knop om direct contact op te nemen (telefonisch of per email), een knop gekoppeld aan jouw nieuwsbriefsysteem, het bijhouden van statistieken enz. Daarnaast heeft een bedrijfspagina ook nog de mogelijkheid tot het plaatsen van advertenties en het opzetten van wedstrijden en acties. Een bedrijfspagina is bijna een extra website voor jouw bedrijf.

Hoe zet ik mijn profiel om naar bedrijfspagina?

Gebruik jij jouw persoonlijk profiel op Facebook voor jouw bedrijf, dan is die eenvoudig over te zetten naar een officiële bedrijfspagina. Zonder direct al je vrienden kwijt te zijn. De vrienden worden dan eenvoudigweg omgezet naar likes.

Hoe zet jij jouw persoonlijk profiel om in een bedrijfspagina:

Zorg dat je ingelogd bent in Facebook en ga dan naar:
https://www.facebook.com/pages/create/migrate/

Het wijst dan zichzelf.

Wil je effectiever en creatiever aan de slag met social media? Kom dan naar één van onze workshops over social media en content.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.