image Geen boek zonder kaft image Zakendoen op het schoolplein

Investeer in je ondernemerschap

Steeds meer mensen gaan ondernemen, logisch. En dat steeds meer vrouwen gaan ondernemen is misschien nog wel logischer.
Maar waarom investeren vrouwen wel in hun vaktalent, en niet wat meer in hun ondernemerskwaliteiten? Dat is de vraag die mij de laatste week bezighoudt. Investeren in jezelf als ondernemer -doe jij dat genoeg?

Ondernemen is ‘hot’! Vooral bij vrouwen. Velen worden ontslagen, gaan terug naar de basis van wat ze eigenlijk willen en starten vervolgens hun eigen bedrijf. Vanuit hun passie, zeker. Maar ook om flexibel te kunnen werken, er op handige tijden voor hun gezin te zijn en ook- eerlijk is eerlijk- om meer kans te maken dat ze iets verdienen. Want banen met die vrijheid en flexibiliteit liggen momenteel echt niet voor het oprapen. En daarnaast is het ook de toekomst, dat geloof ik echt, om ondernemend te werken, nieuw te denken, te creëren en jouw boodschap en/of dienst te verkopen.

Ontwikkel je ondernemerskwaliteiten
Maar ik geloof ook in jezelf te ontwikkelen en te blijven vernieuwen, juist als ondernemer. Ik zie vrouwen soms duizenden euro’s besteden aan een training die ze inhoudelijk iets biedt in hun vakgebied. Iets waar ze –vind ik- al goed in zijn en –ook logisch- wat ze erg leuk vinden. Denken deze vrouwen dat als ze nóg beter worden in hun vak, de klanten dan vanzelf komen? En investeren ze daarom in hun vakgebied? Zou kunnen. Maar waarom dan niet wat meer besteden aan het ondernemerschap, een vak op zich. Investeren in de ondernemer in jou, om dat talent wat je hebt, meer te verzilveren, om makkelijker te werken en juist met de inhoud bezig te kunnen blijven omdat je de ondernemersdingen (en ja dat zijn ook vaak randvoorwaarden als administratie, inkoop, verkoop, je website en je social media) geramd geregeld zijn. Je voelt het niet meteen maar als je jouw ondernemerskwaliteiten niet voldoende ontwikkeld zijn en daarmee jouw bedrijf niet de investering krijgt die het waard is (want jij bent het waard) dan krijg je daar last van en loop je –als het tegenzit- achter de feiten aan.

Nieuw denken en ondernemen
Over nieuw denken gesproken; hoeveel vrouwen ik tijdens de lezingen en workshops van mijn collega Natasha heb zien opveren bij het verhaal over conceptdenken en wat dat betekent voor jouw bedrijf. Ook ondernemers die al jaren bezig zijn. Terug naar de basis en jouw verhaal, jouw kernwaarden en visie uitdragen op welke manieren daar maar goed bij passen. En hoeveel ondernemers niet te weinig rekenen voor hun diensten, echt jammer, vooral voor henzelf. Je kunt zo veel meer doen als je meer verdient, juist voor je klanten. En ook door de juiste doelen te stellen en focus te houden op die doelen door persoonlijk leiderschap, waardoor je met minder werken en de juiste dingen doen meer kunt verdienen. Of denk aan effectief netwerken op de juiste plaatsen. De ontwikkelingen op internet gaan zo snel, ben je wel echt goed aangehaakt? En weet je hoe je jouw concurrenten vóór kan blijven?

Zou het niet heerlijk zijn om te ondernemen en aan de bal te blijven, mee te spelen en vaker te scoren? (Om maar even in vrouwentermen te blijven)

Blijf jezelf vernieuwen, niet alleen inhoudelijk, maar juist ook in het nieuwe ondernemen. Jij en je bedrijf zijn het waard!
Laat me hieronder weten wat jij doet om in jezelf als ondernemer te investeren, of misschien zou moeten doen.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.