image Fijne Blogs om je te helpen image ENERGIZER van Petra Zomerdijk

STAY FIT – tips van Mariëlle Valenteijn

Beste wapen tegen corona, STAY FIT!

Als personal trainer en coach van Fit by Valenteijn weet ik als geen ander hoe belangrijk het is om gezond en fit te blijven. Helemaal in deze tijd. Speciaal voor ZOeen leden deel ik graag een onderstaande 5 tips.

Het corona virus, het gaat nergens anders meer over. Ondertussen is het wel bekend hoe we er met z’n alle voor zorgen dat we NIET besmet worden met dit virus. Houd anderhalve meter afstand, schud geen handen en vermijd sociale contacten. Toch is de kans groot dat een deel van de bevolking het virus zal krijgen. Hoe kan je er zelf voor zorgen dat jij niet ernstig ziek wordt? Het beste wapen tegen corona, STAY FIT!!

1. Voeding

Ja echt waar, voeding spelt hierbij dus een hele belangrijke rol! Eet voldoende groente en fruit: minimaal 2 stuks fruit en 250gr groente per dag. Vervang witte, meergranen of tarwe producten naar 100% volkoren producten. Switch van roomboter naar olijfolie en van een croissantje s’ochtends naar een bowl of gezonde ontbijtgranen! Of ontbijt met een gezonde havermoutmuffin of schaaltje kwark. Door kleine aanpassingen in je eetgewoontes win je al een groot deel. Je zult merken dat je snel meer energie hebt. Eetwissels helpen je ook stap voor stap op weg. Van sap naar water, van chips naar noten enzovoort.

2. Sporten

Natuurlijk! Sporten! Helaas zijn op dit moment alle sportclubs dicht. Maar je kunt natuurlijk prima buiten sporten als hardlopen, racefietsen of skeeleren. Maar ook kun je thuis gaan sporten in je eigen woonkamer of tuin. Doe bijvoorbeeld HIIT om je conditie een boost te geven, of doe push ups, squats of lunges om aan je stabiliteit en kracht te werken. Lastig om zelf een home workout te bedenken? Geen probleem! Je kunt ook lid worden van de Fit by Valenteijn-online groep en fit blijven met live trainingen en workouts met een motiverende trainster ;-). Maar ook op internet staan super veel leuke oefeningen die je kunt proberen.
Ben je al afgehaakt bij het woord sporten, wordt je al moe bij de gedachte? Of heb je misschien geen of weinig ervaring met sporten, of blessures waardoor je niet alles kunt doen. Er is altijd een manier om meer te bewegen. Begin klein en ga dagelijks meer bewegen, ga wandelen, fietsen, tuinieren, in huis klussen, allemaal goed voor je lijf en een boost voor je immuunsysteem.

3. Slaap en ontspanning

Naast gezonde voeding en beweging is herstel ook belangrijk. De gemiddelde volwassen persoon heeft minimaal 7-8 uur slaap nodig. Het is ook super belangrijk dat je ontspant naast dat je slaapt. Zoek bijvoorbeeld ontspanning door iets creatiefs te doen of ga lekker een eindje wandelen. Wil je iets minder actiefs doen? Leg je telefoon eens een uurtje weg en leef je helemaal in, in een boek of doe iets van yoga, mindfulness of meditatie. Belangrijk hierbij is dat je iets doet wat bij jou past, dan werkt het. Volg ook niet de hele dag het nieuws, maar een of een aantal vaste momenten per dag en niet meer. Als er iets is waar je op dit moment onrustig van wordt is dat het de stress van continue pushberichten over alles wat er overal gebeurt.

4. Vitamines

Voor je weerstand is het ook belangrijk dat je alle vitamines binnenkrijgt. Vitamine C is echt een hele belangrijke, deze krijg je binnen door het eten van voldoende groente & fruit! Lukt dat niet? Dan kun je ook extra vitamine C slikken. Ook is Vitamine D – (of de vitamine van de zon) erg belangrijk, deze wordt door het lichaam aangemaakt wanneer de huid wordt blootgesteld aan direct zonlicht. Vijftien minuten zonlicht per dag is voldoende om genoeg vitamine D aan te maken. Maak dus elke dag even lekker 15 minuten een wandeling! Goed voor de beweging & de vitamine D.

5. Mineralen

Magnesium, ijzer en zink zijn belangrijke mineralen. Een tekort eraan kan resulteren in vermoeidheid. Magnesium en zink zijn ook belangrijke voedingsstoffen voor de hersenen: het verhoogt de weerstand tegen depressies en bevordert het geheugen en het concentratievermogen.
– Magnesium vind je in: sojaproducten, noten (vooral pinda’s), zaden, tarweproducten, granen, meergranen rijst, groene bladgroenten, schelpdieren, bonen, bananen, kokos en frambozen.
– IJzer komt voor in plantaardige voeding zoals graanproducten, aardappelen en groente, maar ook in dierlijke producten zoals varkenslever, fazant, konijn, duif, sardienen en oesters. Ook maanzaad, gedroogde tijm, mosselen en zeewier blijken bijzonder ijzerrijk.
– Zink vind je in: Spinazie, zaden, havermout, groene erwtjes, champignons, asperges, pompoenpitten, noten en gember, maar ook in vlees en vis zit zink. De grootste zink-leveranciers zijn oesters.

Blijf positief!!

Tot slot! Blijf positief! Positief denken helpt jou om door deze periode te komen. Probeer in
bedreigingen kansen te zien en blijf flexibel. Geniet van de kleinste dingen zoals; de zon, de vogels, de
mensen om je heen of je kopje koffie. Adem, relax en wees dankbaar!

Mariëlle ValenteijnFit by Valenteijn

 

Terug naar de supportpagina