image Waarom een Facebook bedrijfspagina? image Wat zeggen de sterren over deze crisis – Lenie Kelder

Ondernemen met impact – geld verdienen mag!

Ondernemen met impact is hot. Het is ook het thema van Zij Onderneemt dit jaar en voor de toekomst. Impact hebben op je omgeving is een niet meer weg te denken trend, alleen al om een steentje bij te dragen aan de Sustainable Development Goals van de Verenigde Naties. Maar een commercieel bedrijf runnen en impact maken, past dat wel bij elkaar?

Een onderneming hebben met een sociaal doel werd eerst nog vooral geassocieerd met weinig geld verdienen en dingen doen zonder winstoogmerk. Maar als je onderneemt mag je nog steeds geld verdienen. Sterker nog: hoe meer je verdient, hoe meer impact je kunt hebben. Er zijn verschillende manieren om geld te verdienen met je impact. Je hebt dan een succesvol bedrijf én je doet iets voor je omgeving, andere mensen en/of de planeet. We geven je een aantal voorbeelden:

Buy one, give one.

Een steeds bekender principe: voor elk product dat klanten van je kopen, geef je een zelfde product kado aan iemand die dat goed kan gebruiken. Bijvoorbeeld Correctbook, van de handige, duurzame boekjes met uitwisbare en herbruikbare pagina’s. Voor elk boekje dat ze verkopen, krijgt een kind in Afrika eenzelfde boekje zodat het daar huiswerk in kan maken en steeds weer opnieuw kan gebruiken. Dubbel duurzaam dus! Ook de WakaWaka lamp is zo’n initiatief. Koop je zo’n lamp op zonne-energie, dan krijgt een kind in een arm land er ook één en kan het in het donker huiswerk maken. Ook als je een paar schoenen van TOMS shoes koopt, profiteert iemand anders daarvan. (zie ook foto bij dit artikel)

Impact met een statement

Als commercieel bedrijf kun je ook politieke of maatschappelijke statements maken en dit helemaal integreren in je bedrijfsvoering. Neem bijvoorbeeld Tony Chocolonely die strijdt voor slaafvrije chocola en dit niet alleen in hun productieproces hebben ingevoerd maar ook in al hun uitingen. Zelfs de chocoladereep is verdeeld in oneerlijke brokjes (zoals het in de chocoladeindustrie oneerlijk is verdeeld).

Giving back

Dit kun je op verschillende manieren doen. Je reserveert bijvoorbeeld een percentage van je omzet en besteedt dat aan een goed doel. Of je steekt tijd, alleen of met collega’s, in vrijwilligerswerk, in welke vorm dan ook. Dat kan als taalbuddy, als vrijwilliger bij de sportvereniging of andere club. Je kunt ook meedoen met vrijwilligers-evenementen, zoals NL Doet. Je besteedt er dan vooral tijd aan.

Stichting

Je kunt een stichting oprichten en van daaruit proberen fondsen te werven of subsidie te krijgen. Denk bijvoorbeeld aan de Linda Foundation van Linda de Mol.

Duurzaam bedrijfsproces

Je kijkt in je bedrijfsvoering hoe je impact kunt maken. Of het nu afval scheiden is, hergebruik van materialen in je productieproces, ‘paperless office’ of printerloos kantoor, nooit meer de auto gebruiken of werknemers aanstellen met een afstand tot de arbeidsmarkt… De mogelijkheden zijn eindeloos. Voorbeelden zijn: Brownies & downies, MUD jeans, Ikea en Dopper.

Tips:

  • kies een impactdoel wat past bij één of meerdere van de Sustainable Development Goal’s
  • beslis of je tijd, geld of middelen wilt geven
  • als je kennis wilt delen,kies dan iets dat past bij jouw talenten
  • neem je bedrijfsprocessen onder de loep en kijk bij iedere stap waar je kunt besparen. Wat je bespaart kun je weer weggeven. En vraag je bij iedere stap af hoe je meer impact kunt hebben.
  • draag het vooral uit in je communicatiekanalen

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.