image Thuiswerktips voor ondernemers image Van de sterren en Lenie, deel 4

Moet alles nu opeens gratis?!

Het is je vast al opgevallen. Sinds de corona-crisis lijkt het wel of iedereen online onderneemt en ook lijkt alles gratis te moeten. Overal zie je webinars, gratis adviezen en talloze online trainingen. Op zich heel fijn, ook als je zelf wat wil leren, maar moet nu echt alles gratis?

Nee, zeker niet alles hoeft gratis. Je krijgt immers ook je hypotheek, gas, licht en water niet gratis. Je hoeft je dan ook niet schuldig te voelen dat je gewoon geld wilt verdienen met jouw product of dienst. Maar geven is ook fijn en als je je steentje bij wilt dragen kun je dat ook op andere manieren doen.

Een paar suggesties:

Nieuwe doelgroep

Doe alleen iets gratis voor een nieuwe doelgroep. Je kunt jouw diensten aanbieden voor een groep klanten die normaal gesproken geen klant bij je zijn, maar het nu goed kunnen gebruiken. Dit is dan in principe tijdelijk van aard. Zo heeft Studytube zijn online trainingen beschikbaar gesteld voor particulieren tot eind april. Een groep die de trainingen normaal gesproken niet volgt. Studytube richt zich normaal op bedrijven die de trainingen kunnen aanbieden aan hun werknemers.

Speciaal voor een goed doel

Je kunt ook iets nieuws bedenken in het kader van de corona-crisis en (een deel van) de opbrengst naar een goed doel overmaken. Neem bijvoorbeeld de actie van Milo Berlijn van Trainmark die tassen (en stickers, buttons) heeft ontwikkeld om de horecabranche (zijn doelgroep) en het Rode Kruis te steunen.

Buy one, give one

Je kunt ook voor ieder product dat je verkoopt, er één weggeven aan iemand die dat goed kan gebruiken. Mooie voorbeelden hiervan zijn het schoenenmerk Toms of Correctbook.

Voeg waarde toe

Stel dat je workshops niet kunt geven op een locatie, geef ze dan online. Ter compensatie kun je iets extra’s bieden, bijvoorbeeld een extra 1 op 1 online gesprek of advies per mail. De prijs kan dan hetzelfde blijven.

Geef iets anders weg

Je kunt ook tijd geven nu je misschien wat minder werk hebt. Denk aan vrijwilligerswerk in een ander gebied dan jouw eigen werkveld. Je ‘geeft’ dan jouw tijd en handen om werk te verrichten. Of wellicht kun je zaken in je netwerk delen voor mooie initiatieven?

Waarde achteraf

Als geld bij jouw klanten op dit moment een probleem is, kun je ook werken met het principe ‘waardebepaling achteraf’. Je levert dan je dienst en laat de klant achteraf betalen wat hij of zij het waard vond. Beetje spannend maar het kan een oplossing zijn. Ook kun je denken aan een betalingsregeling voor je klant.

Dus voel je niet schuldig, wees creatief en maak er het beste van. Veel succes en blijf gezond!

door Stefanie Hoogland

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.