image Werken buiten de deur image Je verdient wat je jezelf waard vindt

Sorry, we zijn er even niet…

Vakantietijd! Lekker rustig, dus een heerlijke tijd om even je website te evalueren. Je mailt je webdesigner om iets te laten veranderen en krijgt een automatische antwoordmail: “Wij zijn met vakantie van xx juli t/m xx augustus en kunnen uw mail niet beantwoorden. Voor dringende zaken kunt u contact opnemen met tel……….” Hè bah, net nu je allerlei leuke ideeën had en zin om even door te pakken. Dringend? Nee, dat nu ook weer niet. Laat dan maar. Of wacht, had je niet ergens dat kaartje van die enthousiaste webdesigner van die netwerkborrel afgelopen vrijdag? Hij was net met vakantie geweest en had veel leuke ideeën. Misschien die even bellen?

Herkenbaar? Natuurlijk heeft die webdesigner, en iedereen, alle recht op zijn vakantietijd. Zelf heb je waarschijnlijk ook die auto-responder ingesteld tijdens je vakantie. Of je nu wel of niet je mail checkt tijdens je vakantie. Lekker makkelijk, iedereen op de hoogte. Maar als je zelf op dat moment aan het werk bent en lekker wilt doorpakken, dan kan zo’n automatisch mailtje flink wat wrevel opwekken.

Hoe zorg je er voor dat jouw klanten jou alle vakantietijd van harte gunnen?

Auto responder als marketingtool

Jouw klanten en relaties hebben natuurlijk ook baat bij jouw vakantie. Na zo’n ontspannen tijd, kun je immers weer vol nieuwe energie en inspiratie voor hen aan het werk. Gebruik daarom die handige auto-responder om jouw talent, kracht en onderscheidend vermogen nogmaals onder hun aandacht te brengen. Laat jouw automatische vakantiemail een lach op hun gezicht brengen, een sprank van inspiratie, een moment van bewondering: “Wat lekker dat hij op vakantie is. Doet hij goed.” Waarna de klant zijn agenda pakt om jouw terugkom-datum te noteren zodat hij jou kan bellen voor een afspraak.

TIP #1

De makkelijke manier: “Wij nemen even de rust om nieuwe inspiratie op te doen en zijn met vakantie. Na [datum] gaan we weer vol energie voor je aan de slag.”

TIP #2

Inspireer: vermeld in de mail een link naar je laatste blogartikel of een relevant of interessant artikel dat al wat ouder is. Bied enkele tips uit jouw vakgebied (zet er enkele in de mail en link naar de rest in een artikel op jouw site). Link naar een interessant artikel.

TIP #3

Gun ze een momentje vakantiegevoel: vermeld een link naar een zomers recept op je website, geef een tip voor een leuke zomerse activiteit in Nederland of jouw vestigingsregio, geef ontspanningstips, vermeld een link naar een YouTube video met gênante vakantiemomenten (leedvermaak ;-), vermeld de naam van jouw favoriete terras of strandtent

TIP #4

Call to Action: vermeld een link naar je nieuwe product, dienst of programma. Nodig ze uit voor een nazomer-borrel (of koffie) na je vakantie om nieuwe ideeën uit te wisselen en vraag ze om in nieuwe mail data door te geven wanneer ze daarvoor beschikbaar zijn. Nodig ze uit voor je nieuwsbrief, zodat je hen na jouw vakantie op de hoogte kan brengen van nieuwe inzichten opgedaan tijdens je vakantie. Bied een werkblad, e-book of ander handig downloadable bestand (nieuwe catalogus, flyer o.i.d.) aan en zet de link hiervan in de mail.

Wil je een keertje brainstormen over meer van dergelijke creatieve ideeën voor jouw bedrijf? Mail, bel of whatsapp mij dan voor een afspraak. En wees gerust, je ontvangt geen auto-responder van mij. Ik heb mijn vakantie al achter de rug en bruis van de nieuwe inspiratie! 😉

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.