image Sorry, we zijn er even niet… image Wie leest, die blijft bij

Je verdient wat je jezelf waard vindt

Je bent al drie keer gezakt met je prijs en het is nog niet laag genoeg voor deze klant. Toch wil je deze klant graag hebben, het is een uitdagende opdracht en een mooie naam voor op je portfolio. Laatst hoorde je een andere ondernemer roepen dat hij twee keer zoveel betaald krijgt voor hetzelfde als wat jij biedt. Je vraagt jezelf af: ligt het aan mijn verkooptechnieken, mijn onderhandelingsvaardigheden of ben ik gewoon niet goed genoeg

Ondernemersvleugels

Je krijgt wat je jezelf waard vindt. Om goed met jouw bedrijf te kunnen verdienen en goede prijzen te vragen moet je jezelf afvragen wat je dienst of product waard is in de ogen van de klant. Vooral ondernemers in de dienstverlening vinden het vaak moeilijk om een goede prijs te vragen voor hun diensten omdat hun ‘product’ niet direct tastbaar is. Zij bieden vaak kennis en inzichten en deze zijn moeilijker in geld uit te drukken. Vind jij wel dat wat jij biedt jouw gouden ei is? En dus ook goud waard?

Ken jouw waarde, vraag jouw prijs. Je hebt een bedrijf te runnen. Veel vrouwen vinden het zo leuk wat ze doen dat ze geneigd zijn er ook maar weinig voor te vragen. Hierdoor verdienen ze minder dan ze zouden kunnen en misschien wel moeten verdienen. Herken je het?
Het is dan belangrijk om je geldmindset aan te passen. Jouw talent mag je verzilveren omdat jij goed bent in wat je te bieden hebt. En daar betaalt een ander voor. Als jij geld verdient, kun je dat weer investeren in jouw ontwikkeling en in je bedrijf, en daarmee nog meer waarde bieden voor jouw klanten. Je kent vast wel een merk dat staat voor kwaliteit en waar je ook voor wilt betalen.

Het is dus heel belangrijk om je concept en belofte goed duidelijk te hebben en over te brengen aan jouw klanten. En als je je eigen concept nog niet goed genoeg vindt? Ga dan net zolang aan de slag met jezelf en je concept tot je er 100 procent achter staat en het met overtuiging kunt verkopen.

Stel je voor dat er meer geld in jouw bedrijf zou zitten en je zou het er niet uithalen. Zonde toch?

Tips

  • Zit je te laag met je prijzen en vind je het moeilijk om meer geld te vragen: visualiseer voor jezelf dat etentje met je partner, die mooie tas of die cursus die je wilt volgen erbij. Dat is waar je het voor doet en dat ben je waard.
  • Niet eens met klant over de prijs en het moet omlaag, maar wil je niet zakken? Vraag de klant wat het budget is en geef aan wat je daarvoor kunt doen. Laat bijvoorbeeld wat weg uit je dienstverlening waardoor het bedrag wel past. Kan de klant ook iets zelf doen? Bijvoorbeeld zelf de handouts printen bij trainingen?
  • Creëer schaarste. Limited editions doen het altijd goed. Als je minder beschikbaar bent, ben je gewilder en ben je dus meer waard, een eeuwenoude economische wetmatigheid.
  • Maak meer dan waar wat je belooft, overtref de verwachtingen van je klanten en ze zullen terugkomen.

Geen gezeik, iedereen rijk~ Jacobse en Van Es

Extra tip: volg onze ZO Doe je Dat mini-training VRAGEN WAT JE WAARD BENT in onze nieuwe online ZO Academie.

Dit blog is afkomstig uit het boek De Flamingo Factor van Stefanie Hoogland.

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.