image Wie loodst jou naar succes? image Een date met je social media

Drop us a line...

Send Message

Laat jij zien wat je waard bent?

Herken je dat? Je ontmoet iemand voor de eerste keer, je stelt je voor en je gesprekspartner zegt een echte ‘people person’ te zijn. Maar tijdens het gesprek toont hij geen enkele interesse in jou. Sterker nog, hij zit de hele tijd over je schouder naar andere mensen te ‘zoeken’.

Of je ontmoet iemand die zegt een interieurprofessional te zijn met oog voor detail, maar ziet er zelf uit als een slons. In dit soort gevallen zijn verbale en non-verbale communicatie niet congruent en laat iemand niet zien wat hij waard is. Ofwel: wat je zegt, vindt of gelooft, komt niet overeen met dat wat je uitstraalt.

Als je vooruit wilt komen in je carrière, dan zul je vroeg of laat aandacht moet gaan hebben voor je uiterlijke presentatie; jouw persoonlijke visitekaartje. Want hoewel inhoud en kwaliteit heel belangrijk zijn, je uiterlijk voorkomen is minstens zo belangrijk. Daar kun je jouw inhoud en kwaliteit immers uitstralen. Velen vergeten dit of denken dat het niet belangrijk is. De overtuiging “ze nemen me maar zoals ik ben” is prachtig, maar niet voldoende om je professionele communicatie te verbeteren.

Want of jij het belangrijk vindt of niet, iedereen wordt in eerste instantie beoordeeld door wat mensen zien. En het is niet zozeer wat mensen zien als wel wat ze denken dat ze zien. Elk aspect van jouw verschijning vormt een beeld over jou. En deze beeldinterpretatie maakt of anderen het comfortabel of waard genoeg vinden om naar je te luisteren.

Tijdens de eerste paar seconden van een ontmoeting beslissen we vaak al of we iemand betrouwbaar, geloofwaardig, aardig of professioneel vinden. Deze eerste indruk is gebaseerd op zowel verbale als non verbale aspecten. Waarschijnlijk een overblijfsel uit de oertijd, waar simpelweg geen tijd was om lang na te denken of iemand goede bedoelingen had.
Onze hersenen interpreteren de verschillende signalen die we ontvangen van al onze zintuigen. Wat we zien, horen, ruiken, voelen… Uiterlijk, gezichtsuitdrukking, gesproken woorden, stiltes, geur, gedraging,… Al die signalen nemen we op en wegen we mee in onze eerste indruk.

Dus als jij je presenteert in een donkerblauw mantelpakje, maar je hebt het vervolgens over je ‘bedrijfje’, dan blijven jouw woorden wel degelijk beter hangen; in negatieve zin. En andersom ook; je zegt dat je het beste van het beste te bieden hebt, maar durft vervolgens geen oogcontact te maken. Dan maak je geen geloofwaardige indruk.  En dus verdienen jouw lichaamstaal, uiterlijke verschijning en gesproken woord evenveel aandacht in je presentatie naar anderen.

Kijk altijd naar het totaal plaatje, zowel bij jezelf als bij iemand anders. Een mening is zo gevormd:

Laat je niet wegstoppen in een hokje. Stap er zelf in eentje die bij je past.

Als je een zakelijke bijeenkomst of gesprek hebt, vraag jezelf van te voren steeds deze 3 belangrijke vragen:

  1. Wat is de gelegenheid?
  2. Wat wil jij communiceren?
  3. Hoe wil je dat anderen je zien?

Bijvoorbeeld:

  1. Een formeel (eerste) klantgesprek
  2. Kracht, zelfstandigheid, zelfverzekerdheid, gelijkwaardigheid
  3. Als een professionele, eigenzinnige en betrouwbare coach waarbij de klant op zijn plek is

Het simpelst en meest voor de hand liggend is je kleding aan te passen aan de situatie en aan dat wat je wilt uitstralen. Ik geef je hier een aantal tips voor hoe je je kunt kleden om dit uit te stralen:

  • Hoe donkerder je jasje of blouse (nachtblauw, antraciet, zwart), hoe zakelijker je overkomt. Donkerblauw straalt per definitie zakelijkheid en autoriteit uit.
  • Hoe hoger het contrast, hoe zakelijker je overkomt (bijvoorbeeld zwart jasje & witte blouse of antraciet jasje & lichtblauwe blouse)
  • Een pump komt zakelijker over dan een paar laarzen.
  • Door een strak, klassiek jasje te vervangen door een vest of jasje van jersey stof kom je minder afstandelijk over. Want hoe gladder en donkerder de stof, des te zakelijker de uitstraling.

Wil je meer weten over personal branding, profilering en presentatie? Neem dan contact op met mij op!

About Linda Abrams
Vanuit Sterke Inhoud | Met een Krachtig Verhaal | Door Zichtbare Uitstraling| Voor Goede Relaties
Related Posts
  • All
  • By Author
  • By Category

Leave a Reply

Your email address will not be published.