image Waar is de kleur gebleven? image Jouw verhaal verkoopt

Stap terug nemen om vooruit te komen

Druk met ondernemen zonder echt vooruit te komen? Bezig met allerlei randzaken en het gevoel hebben stil te staan? Hoofd vol met ideeën en niet weten hoe het aan te pakken? Dan is het goed weer even een stap terug te nemen. Terug naar de basis. Om van daaruit verder te kunnen, véél verder!

Die basis is jouw idee, jouw passie, jouw visie. Want waarom ben jij ooit je eigen bedrijf begonnen, waarom vond jij jouw idee de moeite waard om mee van start te gaan? Het waarom is jouw verhaal en jouw verhaal geeft betekenis en onderscheidend vermogen aan jouw bedrijf en product.

Betekenis economie
De wereld is erg veranderd. Waar het voorheen nog volstond om een goed product te brengen voor een goede prijs, is dat nu niet meer voldoende om je te onderscheiden. De nieuwe wereld, de nieuwe economie vergt een nieuwe manier van ondernemen, een nieuwe manier van denken.
De klant wil meer! Meer weten over jouw product en meer weten over de betekenis achter het product. Jouw verhaal kan het onderscheid maken.

tonychocolaChocola met een visie
Zoals Teun van de Keuken die ontdekte dat veel chocolade wordt gemaakt door slaven en in zijn passie om dit tegen te gaan het merk Tony’s Chocolonely ontwikkelde. Eind 2005 bracht hij de eerste slaafvrije chocoladereep ter wereld en sindsdien groeit het merk. Zijn passie en visie zijn aangevuld met de kernwaarden van het bedrijf: kritisch, ondernemend, fun en eigenzinnig. Kritisch tegen de misstanden, maar ook naar jezelf. Ondernemend omdat je missie alleen slaagt als je ook goede producten maakt en goed verkoopt. Fun omdat het bedrijf vanuit een positief gevoel zijn doel wil bereiken. En eigenzinnig omdat ze het graag anders doen en geloven dat het beter is om het anders te doen. Die visie, die kernwaarden zie je overal terug: van de verpakkingen tot de communicatie. ‘Crazy about chocolate. Serious about people.’

Jouw visie is de basis
Hoe breng je jouw visie, jouw passie naar voren in je bedrijf, in je product? Zijn jouw kernwaarden duidelijk in je huisstijl of je dienstverlening? Hoe vertel je jouw verhaal?
Soms moet je gewoon weer even terug naar die basis. Om het helder te formuleren. Niet alleen voor je klanten maar ook voor jezelf. En vandaar uit verder te gaan en veel verder te komen. Want jouw visie is die basis voor succes!

Wil je aan de gang om je visie en kernwaarden goed te formuleren, dan kan ons werkblad Ke(r)n je Waarden je daarbij helpen. (Lees onze nieuwsbrief voor de speciale kortingsactie!)
Wil je meer en je bedrijf echt conceptmatig (her)inrichten, kom dan naar de workshop(s) Conceptdenken.

Doe ook mee aan onze februari-hashtag actie #MijnConcept en win een persoonlijke (brainstorm)sessie!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.