image Tijd voor jezelf maken image Netwerken, moet dat nou?!

Nu aan het werk voor een zomer vol klanten.

‘’Als je morgen klanten nodig hebt, ben je een jaar te laat’’ een populaire uitspraak in commerciële functies en dat is precies één van de rollen die moet vervullen als zelfstandige. En dat heb ik het niet over de slick verkopers, maar over jou. Ja, JIJ, die van je passie je werk gemaakt hebt en daar het liefst je geld mee verdiend.

Het is heel fijn als het goed gaat en je van opdracht naar opdracht gaat, van de ene naar de andere klant, maar een ieder van ons kent ook de rustige tijden, zoals de zomer, waar heel Nederland op zijn gat lijkt te liggen. En daarom is het van belang dat je hier NU al rekening mee houdt en aan het werk gaat om vlak voor, tijdens en vlak na de zomer van werk voorzien te zijn.

Jouw netwerk is kostbaar

De makkelijkste (én meest voor de hand liggende) manier om hiermee aan de slag te gaan is door nu al te investeren in de kostbare schat van je bestaande netwerk. Vergeet niet dat je bestaande netwerk – bestaande uit (voormalige) klanten, samenwerkingspartners, oud collega’s en kennissen – mensen zijn die jou al kennen. Waar je eerder tijd en energie in gestoken hebt en bij wie je je al bewezen hebt. Zonde om daar geen contact mee te houden. Want laten we wel wezen; de meeste opdrachten krijgen wij toch via-via?

Toch hoor ik nog geregeld ‘Moet ik echt met al die mensen waarmee ik een link heb contact houden? Daar heb ik helemaal geen tijd voor!’ Met deze netwerk carrousel bied ik je een relatief makkelijke en tijdbesparende oplossing om je netwerk levendig te houden en top-of-mind te blijven. Want iedereen vindt het fijn om een naam door te spelen als er een oplossing voor een probleem moet komen. De crux is dat jij ervoor zorgt dat jij diegene bent wiens naam altijd als eerste genoemd wordt!

Hoe werkt de netwerk carrousel?

Stap 1 – Structuur in je netwerk

Verdeel al jouw (LinkedIn) contacten in 4 kolommen:

  • In de 1e kolom staan de mensen die jou zakelijk gezien verder kunnen helpen, maar geen klant zijn. Denk hierbij aan businesscoaches, mensen die je hoog hebt zitten en die voor jou van waarde zijn om verder te komen met je bedrijf.
  • In de 2e kolom de mensen die je recentelijk hebt ontmoet en in potentie je klant kunnen worden.
  • In de 3e kolom staan de mensen die ooit klant bij je zijn geweest of nog steeds zijn.
  • In de 4e kolom staan alle andere mensen waarmee je ooit gelinked bent na een bijeenkomst of een verjaardag. Dit kunnen ook familieleden, vrienden of oud collega’s zijn.

Stap 2 – Persoonlijk mailen

Stuur elke week in ieder geval 4 mensen (uit elke kolom één) een persoonlijke mail, gewoon om te informeren hoe het met diegene gaat en te vertellen over wat jou bezighoudt. En met bijvoorbeeld een nieuwtje over jezelf of je vakgebied. Natuurlijk hoef je niet bij elk contact een nieuw verhaal te verzinnen, maar een regel met een persoonlijke noot is wel aan te raden.

Stap 3 – Call-to-action

Sluit af met een subtiele ‘call to action’ waarbij je verwijst naar jouw blog, nieuwsbrief of workshop. Als het goed is heeft kolom 1 de minste contacten en kolom 4 de meeste contacten. Dus mail je je meest waardevolle contacten ‘automatisch’ vaker. Let wel op dat je niet gaat spammen. Er moet, ook bij kolom 1, altijd minimaal 2 maanden tussen zitten.
Op deze manier blijf je in beeld bij je bestaande netwerk, mail je de meest ‘waardevolle’ contacten het vaakst en weten ze je te vinden als ze er behoefte aan hebben op een voor hen juist moment. Bijvoorbeeld vlak voor, tijdens of na de zomer.

Deze vorm van relatiebeheer is een extra tool naast jouw blogs of nieuwsbrief en levert je een status op van iemand die persoonlijke aandacht heeft voor haar netwerk.

Succes (gegarandeerd)!

Wil je meer uit je netwerk halen? Ik adviseer je graag in een persoonlijke sessie!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.