image Laat jij zien wat je waard bent? image Tijd voor jezelf maken

Een date met je social media

Als ondernemer is het in dit digitale tijdperk heel belangrijk om zichtbaar te zijn, zowel offline als online. Goed zichtbaar zijn online kan je veel opleveren, zoals een expertstatus, waardevolle contacten en zelfs omzet. Wil je echter online goed zichtbaar zijn, dan gaat daar veel tijd in zitten; berichten maken, posten en aanpassen voor andere kanalen. Maar ook artikelen lezen van anderen om te kijken of ze interessant zijn voor jouw eigen volgers. Het is immers niet handig om iets te (re)tweeten of posten als je er na het lezen toch niet helemaal achter staat.

Fear Of Missing Out
Als je het gevoel hebt dat je niets wilt of mag missen van alle informatie uit de digitale sociale wereld, dan kun je al snel het gevoel krijgen dat je ‘geleefd wordt’ door social media. Als je het gevoel krijgt van alles te missen (FOMO= Fear Of Missing Out) en je komt niet meer toe aan je belangrijke inhoudelijke taken als ondernemer, dan is het tijd voor actie!

Hieronder vind je een aantal tips waarmee je tijd kunt besparen en wel zichtbaar kunt zijn en blijven:

1. Investeer in je social media strategie.
Social media is dan wel gratis, het kost je in ieder geval tijd! Social media is een belangrijk onderdeel van je marketing en communicatie en kan je veel geld en bekendheid opleveren. Het dus zinvol om te investeren in een goede social media strategie. Op zijn minst in tijd maar het is zeker ook de moeite waard om te investeren in advies vooraf. Om te weten waarvoor en hoe je het wil inzetten. Je kunt je merk online een succes maken, maar het kan ook tegen je werken als je het niet goed aanpakt.

2. Wat past bij jou en je bedrijf.
Kies welke social media kanalen je optimaal wilt benutten en welke het beste bij jouw bedrijf passen. Zit jouw doelgroep op Facebook? Of juist op Pinterest? Als je kiest voor bijvoorbeeld drie social media kanalen, zorg dan dat je die heel goed beheert en daar maximaal gebruik van maakt. Onder het motto ‘als je het doet, doe het dan goed’. Hoe meer kanalen je gebruikt voor je communicatie, hoe meer je berichten versnipperen en hoe meer tijd het je kost.

3. Plan tijd in om je berichten in te plannen.
Maak efficiënt gebruik van social media door het inzetten van een tool als Hootsuite of Tweetdeck. Hiermee kun je je meerdere social media accounts beheren en posts en berichten inplannen. Als je dan bijvoorbeeld één keer in de week een uur besteedt aan het klaarzetten van berichten, dan zorg je voor een gestage stroom van berichten en hoef je niet steeds te denken ‘dat je nog iets moet posten’. Je kunt dan altijd tussendoor nog extra berichtjes plaatsen. Bijvoorbeeld als je een interessant artikel leest en dat direct wilt delen of als iets leuks gebeurt of er gebeurt iets spontaans. Maar de druk is dan van de ketel.
Natuurlijk check je wel regelmatig of er reacties zijn op jouw berichten of op vragen of berichten direct aan jou gericht, zodat je tijdig reageert. Communicatie blijft tenslotte een kwestie van zenden en ontvangen.

4. Pick your battles.
Ben je bang om informatie te missen van mensen die jij volgt? Bedenk ten eerste dat je in deze tijd van informatie-overload niet meer alles kunt lezen. Kies voor wat echt belangrijk is voor jouw vakgebied. Handig daarbij is gebruik te maken van lijsten. Je kunt in Twitter een lijst* maken van mensen/accounts waarvan je echt niets wilt missen (vrienden, co(ncu)llega’s, deskundigen op jouw vakgebied enz.). En in Hootsuite kun je een lijst maken van zoekwoorden (hashtags) die belangrijk voor jou zijn, zodat je kunt volgen wat er over dat onderwerp wordt gepost. De rest kun je kijken als je tijd hebt en je even op Twitter of Facebook wilt kijken wat er ‘leeft’.
* Tip: maak je lijst besloten, dan kan niemand jouw lijst volgen.

5. Inspiratie en back-up
Maak een document aan met tips en quotes die jij interessant vindt. Of schrijf ze in een inspiratieboekje of -schrift. Daar kun je uit putten als je even geen inspiratie hebt en het voorkomt dat je steeds dezelfde gebruikt.

Plan dus afspraken met jouw social media accounts; om posts in te plannen, om te reageren en om die informatie te lezen te lezen en te delen die voor jouw bedrijf en klanten van toegevoegde waarde zijn. Zet deze afspraken in je agenda en zorg dat je focus houdt. En de tijd die je hiermee overhoudt kun je vast wel goed besteden!

 

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.