image Klopt jouw zichtbaarheid met jouw concept? image Zij onderneemt anders (dan hij)

Bekend maakt bemind

Als ondernemer wil je geld verdienen, maar je wilt eigenlijk niet acquireren. Het liefst krijg je nieuwe business via bekenden. Dat is toch het makkelijkst (en het leukst). Dan is jouw doel eigenlijk simpel: nieuwe ‘bekenden’ leren kennen.

Je bent ooit voor jezelf begonnen omdat je iets goed kan of ergens in geloofde en je hunkerde naar vrijheid. Je kreeg misschien je eerste opdracht via een bekende, heel prettig, want de mond-op-mond reclame was al gedaan en je hoefde je product dus zelf niet meer te verkopen. En via die bekende heb je je volgende opdracht gekregen. De bekenden beginnen nu echter een beetje op te raken en de opdrachten dus ook. Dus moet je meer bekenden krijgen…. Voel je hem aankomen? De boer op dus!

networkingDe gunfactor
Je product of dienst verkopen heeft in wezen niet zo veel met acquisitie te maken als wel met ‘bekenden’ maken. Een verandering in mindset dus. Want: met hoe meer mensen jij in contact komt, des te meer bekenden je krijgt. Mensen die jou kennen. Ons kent ons. Dat vergroot je gunfactor en die is nu juist zo belangrijk voor je bedrijf en het verkrijgen van opdrachten.

Bekenden creëren
Als er weer een netwerkbijeenkomst op komst is hoor ik mensen vaak zeggen: “als ik geen bekenden zie, ga ik weer weg”. Maar dat staat toch haaks op nieuwe bekenden opdoen? “Ik voel me ongemakkelijk om op onbekenden af te stappen’’. Dus moet je ervoor zorgen dat je ‘gemakkelijk’ op onbekenden afstapt door je zeker te voelen. Dat doe je door je voor te bereiden. Het lijkt allemaal zo simpel en dat is het in feite ook.

  1. Verdiep in wie er komen. Meestal zijn de deelnemerslijsten van te voren bekend. Zoek er eens een paar op en kijk of je iets gemeenschappelijks met hen hebt om een gesprek aan te knopen (zoals connecties, hobby’s en passies).
  2. Probeer voor jezelf te bepalen wat jouw doel is. Ga je proberen iets te verkopen, flyers uit delen of onbekenden tot bekenden maken?
  3. Wat ga je zeggen als iemand je vraagt wat je doet? Kun je in maximaal 1 minuut kort, bondig en helder uitleggen wat je doet, voor wie en waarom? Heb je jouw verhaal klaar?!

Waarom ga jij naar een netwerkbijeenkomst? Wat wil je halen en wat wil je brengen? Vertel het ons!

Op 6 maart vindt de tweede editie plaats van NH Supervrouwen. Een prachtig evenement om te netwerken met andere ondernemende vrouwen en zo je kring van bekenden uit te breiden. Wil jij je goed voorbereiden op dit gezellige netwerkevent? Schrijf je dan in voor de netwerk-workshop voorafgaand aan het event. Samen nemen we je doelen door, de deelnemerslijst, je pitch én je outfit. Na een gezellige lunch, kun je vol vertrouwen richting NH Supervrouwen.

Meer leren over netwerken? Kijk dan eens bij een van mijn workshops of checks of ga voor een persoonlijke sessie!

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.